Tak przebiegały warsztaty w Gimnazjum nr 15 na Ochocie

„Jak radzić sobie z własną i cudzą agresją”, taki temat wybrała Dyrekcja placówki z gronem pedagogicznym a jako odbiorcę wskazano uczniów klas poziomu II. Zajęcia warsztatowe prowadzone były w Gimnazjum nr 15 im. Gen. Dyw. Stefana Roweckiego „Grota” w Warszawie, przy ul. Siemieńskiego 6 w dniach:

1. 12.04. Kl.2a
2. 14.04. Kl.2e
3. 15.04. Kl.2f
4. 16.04. Kl.2c
5. 19.04. Kl.2d
6. 20.04. Kl.2b

foto źródło Gimnazjum 15

W trakcie zajęć trenerzy skupili się głównie na budowaniu poczucia bezpieczeństwa w grupie oraz integracji zespołu klasowego. Po określeniu kontraktu z rozmysłem pominięto  cele edukacyjne, skupiając się na integracji grup i ćwiczeniach na dobrą energię, a także poczucie bezpieczeństwa w grupie. Dopiero po tych kilku ćwiczeniach prowadzący przystąpili do celów edukacyjnych. Uczone umiejętności zostały zamodelowane przez prowadzących, następnie dzieci ćwiczyły te umiejętności w parach. Skoncentrowaliśmy się na poznaniu sposobów wyrażania złości i jej zewnętrznych objawów, rozpoznawaniu i nazywaniu uczuć przeżywanych w różnych sytuacjach. Udało się też poćwiczyć w większości klas redukcję silnego stresu. Zajęcia ocenione zostały jako ciekawe i atrakcyjne. Dzieci zgłaszały potrzebę dalszego ćwiczenia umiejętności psychospołecznych w ramach zajęć szkolnych. Szczególnie tę potrzebę ujawnili ci uczestnicy, którzy wcześniej mieli do czynienia z zajęciami opartymi na treningu zastępowania agresji, czy innych długotrwałych grupach socjoterapeutycznych (było kilka takich osób, które uczestniczą równolegle w prowadzonej w Gimnazjum przez wolontariuszy Stowarzyszenia grupie rozwoju osobistego).

Uczestnicy chętnie brali udział w zajęciach. W efekcie znają i rozumieją pojęcie agresji i przemocy, potrafią również rozpoznawać i nazywać uczucia, które przeżywają w różnych sytuacjach, wiedzą również jak zareagować kiedy są świadkami zachowań agresywnych. Zajęcia ocenione przez uczestników jako atrakcyjne i pożyteczne.

W zajęciach udział wzięło 163 uczniów. Podczas warsztatów w 5 klasach obecny był w ich części pedagog szkolny. W dniu 16 kwietnia 2010 zajęcia obserwowała także osoba prowadząca ewaluację zewnętrzną z Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.